Tuning 1
Horituning 2005.03.08. 08:55
A trabit könnyen lehet házzlag tuningolni!
A trabant egy igen jól ( és olcsón ), házilag is könnyen tuningolható autó. Ha jól dolgozunk, aranyos kis versenygép lesz belőle. Kezdjük egy egyszerő és olcsó lépéssel ( ez a bemelegítés ). A motor ugye levegő-üzemenyag keverékkel megy, a levegőt szűrés után keveri az üzemanyaggal. A szűrést a légszűrő végzi ( ki gondolta volna ! ). A motor annál könnyebben jut levegőhöz, minél kisebb ellenállással tud a levegő beáramlani a porlasztóba. A levegőben lévő szilárd anyagok miatt azonban a levegőt meg kell szűrni keverés előtt. A Trabantokban a szűrő egy ( fekete ) hengerben van a motor felett. A hengerbe csak egy kis csövön át jut levegő, habár a szűrés a szűrő teljes felületén történik! Ezért célszerű nagyobb, szabad felületet biztosítani a szűrőnek. Ennek több módja van, köztük egy egész durva is ( két szűrőbetéttel ). A legegyszerűbb, ha a kupakot 8-10es fúróval telefúrkáljuk ( a tetejét NEM! ). Eggyel jobban játunk, ha a kapcsokon és a tetőn kívül mindent kivágunk ( lsd. ábra ).
Hasonló megoldás, ha a kupakot eldobjuk ( félretesszük ) és a szűrő végét egy körlappal zárjuk ( 2-10 mm vastag fémből v. műanyagból ). Ekkor azonban az egész nincs rögzítve ( ha odatesszük, egyszerűen leesik :), ezért egy, a két végén menetes, kb. 35 cm hosszú rúddal át kell fogni az egészet ( ehhez kell egy lyuk a henger nagyobbik felére is ). A henger olcsó ( 2001.március:300 Ft ), de átalakíthatjuk az eredetit is. A tuning eredménye egy sportosabb hangzás (szívó/torokhang) és egy kicsit fürgébb motor ( főleg 4esben húz jobban ). Hátránya, hogy nagy terhelés mellett az üzemanyag-levegő keverék túl levegődús lesz, amitől a kocsi végsebessége csökken. Nálam 100ról 90re esett vissza, de azt a 90et hamarabb elérte, mint régebben. Igazából ilyenkor nem a levegő sok, hanem a benzin kevés. Ezen a főfúvóka vagy az egész porlasztó ( karburátor ) cseréjével lehet segíteni. Egyes Lada karburátor szervízkészletekben ( kb. 1800 pénz ) van olyan főfúvóka, amit egy-az-egyben át lehet tenni a Trabiba. Az átalakítás jót tesz a teljesítménynek ( a Trabi gyári 113-115ös főfúvókája helyett egy kb 130as kerül be ), meg a fogyasztásnak. A kocsi végsebessége kb 20-30km/h-val nő ettől ( a fogyasztása meg nagy hajtás mellett 6-8 literrel).
Elértünk oda, hogy kocsink már tud egy szép tempót és hangja is az igazi versenygépeket idézi. Ilyenkor két dolog fontos még : ne szálljunk el a kanyarokban és meg tudjunk állni ( fékek ). Az elsőre több megoldás is van : nyomtáv szélesítése és a súlypont ( kaszni ) leültetése. Aki megengedheti magának, vegyen Trabant alufelniket ( nagyon dögösek! ), szükség esetén az első lengőkarokat cserélni ( van egyenes és görbe kivitel, az egyenes mellé nem fér be szélesebb felni ). Más (alu)felnik esetén 1000%, hogy a csavarok nem stimmelnek. Erre legjobb megoldás egy acéltárcsa behelyezése a dob és a felni közé. Ehhez esztergáltassunk 4 db, 2-3 cm vastag acélkorongot, 4 lyukkal a Trabant kerékdobdob csavarjainak, 4(-5) menetes lyukkal az új felninek. A megoldás előnye, hogy a korongok miatt tovább nő a nyomtáv ( 4-6 cm ). A megoldás régi felnijeink használata mellett is működik, ekkor azonban célszerűbb a korongokat alumíniumból esztergáltatni ( könnyebb minta a vas és itt nem kell akkora terhelést elviselnie ). A régi csavarok így viszont már rövidnek bizonyulnak majd, kell újat venni/készíteni ( pl. Lada hengerfejcsavarokból ).
|