Km óra szétszerelése, számlapcsere:
Horituning 2005.05.11. 20:18
Km óra szétszerelése, számlapcsere:
1. Legeloször is a napi-számláló tekero (nullázó) gombját kellett valahogy leapplikálnom. Volt rajta egy kis hernyócsavar az oldalán, amit kicsavartam és már le is lehetett húzni a tengelyrol.
2. Utána jöhetett az üveglap leszedése. Ehhez a fémlemez-gyuru házra sajtolt peremét kellett hátulról kör-körösen megfeszegetni. Szépen engedett, majd végül könnyedén eltávolíthattam.
3. Kicsit megtisztítottam az üveglap belso felületét is, volt rajta finom por rendesen. A gumitömítéseket (egy a napi-számláló nullázónál, a másik az üveg és fémkeret (gyuru) között) is lepucoltam.
4. A muszer hátulján lecsavartam a nagy hollander muanyag-anyát. Mivel szorult picit, csavarhúzóval és kiskalapáccsal indítottam meg a menetben.
5. A belso rész, nagy meglepetésemre kis helyet foglalt el. Sokkal nagyobb szerkezetre számítottam: fogaskerék áttétekkel, meg ilyesmik.:) Az index a töltésellenorzo és a másik lámpa, aminek a funkciója most nem jut eszembe, egy csövön és gumiharangon keresztül kapcsolódnak a számlap színes muanyagbetétjeivel.
6. A km-spirál csatlakozási tengelyét egy sárgább színu muanyag ház rejtette 4 csavarral rögzítve a muszeren. Ezeket mentem kicsavartam, majd leszedtem a helyérol.
7. Itt volt egy spirális "fogazású" tengely, két továbbító tengellyel, melyek a két számhengert hajtották (napi és összes km). Azonban a km-óra km/h mutatóját érdekes módon egy mágneses korong mozgatja, ami egy fémperselyben forog. Szerintem, fordulatszám függvényében lendíti ki a mutatót. A nagyobb fordulatszámon bekövetkezo mágneses erotér növekedésének köszönhetoen egyre tovább mozdítja a mutatót. /Tehát nem csoda, hogy sokan utalnak arra, miszerint a km-óra nem a korrekt értéket mutatja./
8. Mivel eltávolítottam a két spirális fogazású áttétel-tengelyt, így megszüntetve a számhengerekkel felépített kapcsolatukat (ami megakadályozta a közvetlen számhenger-korong forgatást;) ), gondoltam egyet. Megnéztem, vissza lehet-e pörgetni a km állást.;-] Az összesen megtett km-t számlálónál ragyogóan muködött a dolog. A számhenger sárga számokkal feliratozott korongját kezdtem el ujjaimmal gyorsan visszafelé pörgetni. Ment is mint a szél. Röpke !egy! óra alatt sikerült 6100 km-rol teljesen 0-ra visszatekernem!:) (Csak teljesen fanatikusoknak ajánlott módszer;))). A napi számlálót nem lehetett ugyanezzel a módszerrel variálni, mert ott rugó nem engedte a visszafelé hajtást. De úgyis ott van a tekero ehhez.:) Csak azért írtam le, mert milyen szerencse, hogy nem biztosították gyárilag rugókkal az össz.km-t számlálót. Nemde? Mikor van értelme visszapergetni az órát? Például amikor motort cserélünk (újítunk fel) a járgányban, vagy motort és sebváltót is, vagy egy teljes generál után, vagy netán kedvtelésbol;).
9. Sajnos hétvége lévén nem tudtam beszerezni olyan tuti nyomtatott számlapot, hogy ráragasszam a régi felületre, ezért összeszereltem a szerkezetet, hogy ne porosodjon. Az összeszerelésnél, arra kell nagyon figyelni, hogy minden tengely(vég) a neki kialakított kis vájatba, furatba kerüljön, különben nem is tudjuk összeilleszteni a muanyag házrészeket, nemhogy még összecsavarozni. Ha valakinek van, vagy szeretne másik számlapot beletenni, célszeru annak kis füleket hagyni és a füleket az eredeti fémszámlap mögé hajtva ráragasztani. Így nem kell félni attól, hogy meggyurodik a ragasztás a felületen, ha meg már nem tetszik (kifakul), könnyen kiszedhetjük.
Persze, ha csak számlapot akarsz szépíteni, ahhoz nem kell annyira szétszedned, ahogyan én tettem.;) Elég a mutatót egy fogóval, óvatosan lehúzni a tengelyrol (DjSomi nagyon hasznos 5lete)! Persze összerakás után, ilyen esetben elofordulhat, hogy nem fogja pontosan mérni az óra, a sebességet.:( Ebbol a szempontból eléggé macerás ez a dolog. Nem egy Trabit láttam, melynek km-óra mutatója álló helyzetben is 5 km/h-t mutatott.:) Így nem könnyu 130-at mérni végsebességnek.;) Én késobb rátettem egy fehér nyomtatott számlapot, de azt még a "papírszétvágós" módszerrel. Ha jól megnézed a képet, látszik rajta.
2003. januári bovítés -> De van megoldás arra is, hogy ne állítódjon el az óra. A mutató leszedése elott emeld át a kis bütykön fogóval és nézd meg, hogy a rugó meddig húzza vissza! Jegyezd meg a helyzetet. Általában az indexvisszajelzonél kerül teljesen nyugalmi állapotba. Aztán szedd le a mutatót, majd rakd fel az új számlapot és a bejelölt megjegyzett helyzetben rakd vissza a mutatót, majd emeld át a bütykön. Ennyi.:)
Szerény véleményem szerint a kiszerelése, szétszerelés, számlap ráragasztás, összeszerelés, és a kocsiba visszaszerelés nem tart tovább, mint kb. 45 perc-1óra. Ez természetesen sok mindentol függ.:))
A muszer belseje még egészben;)
A rögzíto csavarok
Másik szemszögbol
Hátsó nézet
A napi számláló rész
A napi számláló nullázó tengelye
A km/h mutató "fémperselye"
A km-spirál mozgatta tengely és mágneses korong
Az össz.-megtett km számláló
A leszerelt hajtórész, 2 fehér áttéttengely
Hajtórész II. kép
A hajtórészt befogadó persely
Immár fehér hátlappal
Az üveglap, közepén nullázó-gomb a hernyócsavarral
A ház a 3 "fényvezeto" csovel
|